Proč nabízet zákazníkům slevy a jak na to?

Nabízení slev představuje potenciálně užitečnou cenovou strategii, kterou podnikatelé používají již desítky let. Vůbec prvním, kdo kdy „použil slevy“, byl obchodník Asa Chandler, spolumajitel Coca-Coly. Jeho slevové kupóny z roku 1887 nadělaly v té době pořádné nákupní šílenství. V současnosti mohou mít slevy různou podobu – od zmíněných slevových kupónů přes rozličné poukázky, akce a věrnostní programy až po oblíbenou „happy hour“. Jaké jsou ale skutečné výhody nabízení slev a proč je zákazníci tak milují? A jak dělat slevy, aby přinesly užitek nejen vašim zákazníkům, ale také vám?

Jaké jsou výhody slev?

Realizace úspěšné slevové kampaně má hned několik výhod. Obecně můžeme zmínit, že:

  • slevy vyvolávají u vašich zákazníků dobrý pocit, radost a vzrušení z nakupování – i proto je zákazníci tak milují,
  • v očích zákazníků jsou slevy skvělý způsob, jak ušetřit při nákupu – další důvod, proč jsou slevy mezi zákazníky tak populární,
  • zákazníky, kteří u vás z nějakého důvodu přestali nakupovat, můžete opětovně nalákat do vaší provozovny právě slevami,
  • slevy vám mohou pomoci vyprázdnit starší zásoby nebo neprodané produkty, abyste mohli podle potřeby naskladnit nové,
  • dobře zvolenými slevovými akcemi dokážete získávat nové zákazníky, jakož i udržovat ty stálé,
  • uskutečňováním marketingových kampaní můžete zvyšovat prodej i povědomí o vaší značce a produktech.

Jak dělat slevy?

Bez ohledu na to, zda chcete vašim zákazníkům nabízet věrnostní programy, nebo je plánujete nalákat do vaší provozovny například na „happy hour“, musíte především pochopit, jak vybranou strategii dotáhnout do úspěšného konce.

1. Definujte si cíle a typ slevy

Společným cílem každé slevové strategie je propagace produktů a zvýšení prodeje – ideální z dlouhodobého hlediska. Známe ale i jiné cíle, na které se vyplatí myslet při realizaci slev ve vašem podniku. Například:

  • získávání nových zákazníků – vyzkoušejte slevu na první nákup nebo slevovou poukázku do jiného obchodu (partnerský prodej),
  • udržení stálých zákazníků – doporučujeme věrnostní programy, s jejichž nastavením a automatizováním vám pomůže například pokladní systém iKelp Pokladna,
  • vyklízení skladových zásob – nabízejte drobnosti nebo těžko prodejné produkty z vašich skladových zásob jako dárky k nákupu (např. od určité hodnoty nákupu),
  • zpětné získávání zákazníků – zaměřte se na konkrétní cílové skupiny (např. pokud k vám přestali chodit mladí zákazníci, udělejte akci na zboží, která je opětovně přiláká),
  • zvýšení obratu – podmiňte slevu nebo dárek k nákupu počtem zakoupených kusů zboží, případně celkovou hodnotou nákupu.

Zľavy v obchode

Náš tip: Pokud se vám náhodou nepodaří dosáhnout požadovaného cíle hned při první marketingové kampani, nezoufejte. Zkoušejte jiné strategie. Mezi stanovenými cíli a vybranými typy slev bývají totiž mnohdy velké přesahy. Jednoduše to, co funguje někomu jinému, nemusí automaticky přinášet úspěch i vám (a naopak).

2. Poznejte cílového zákazníka

V rámci každé marketingové aktivity, kterou chcete zrealizovat, musíte co nejlépe znát cílového zákazníka. V ideálním případě byste potřebovali mít k nahlédnutí úplnou nákupní historii vašich zákazníků. Měli byste vědět, jak často u vás jednotliví zákazníci nakupují, co je k vám láká, kdy udělali svůj první/poslední nákup a podobně. Jelikož se jedná o statistické ukazatele, které nelze vést jen tak „na papír“, doporučujeme vám kontaktovat dodavatele pokladního systému, který dokáže sbírat a vyhodnocovat vybrané informace automaticky.

3. Dbejte na správné načasování

Neuchylujte se k nabízení slev jen tehdy, když pociťujete nižší návštěvnost vašeho podniku, resp. evidujete slabší prodeje. Dívejte se na slevy z dlouhodobého hlediska. Během roku se vám naskýtá hned několik skvělých příležitostí k uskutečňování slevových akcí.

  • Výprodeje na konci sezóny/sezónní slevy. Pomohou vám zbavit se starých skladových zásob, abyste se mohli připravit na novou sezónu (např. výprodej zimního oblečení na konci zimy).
  • Čtvrtletní slevy. Obvykle se používají k dosažení obchodních cílů, které si stanovíte v rámci čtvrtletních plánů.
  • Svátky a speciální příležitosti. Vánoce, Valentýn, Velikonoce, začátek školního roku, Den matek a podobně – různé příležitosti dokážete využít ve svůj prospěch. Závisí samozřejmě na zboží a službách, které nabízíte a s čím se dají marketingově propojit.
  • Výročí vašeho podniku. Nabídněte zákazníkům slevy u příležitosti výročí vašeho podniku. Kromě toho, že k vám nalákáte lidi, si ještě uděláte dobrou reklamu.
  • Uvedení nových produktů. Pokud v prodejně uvádíte nové produkty, využijte tuto chvíli k radikálnímu zlevnění starých zásob. Marketingově můžete komunikovat obě události a rapidně tak zvýšit návštěvnost vašich prostor.

Zľava Black Friday

4. Nezapomeňte na včasné odpromování

Využijte co nejvíce možností odkomunikování připravovaných marketingových kampaní. Čím větší promo, tím větší potenciál zasáhnout velké skupiny zákazníků. Klasikou jsou reklamní tabule a bannery přímo před provozovnou nebo polepy výkladů. V dnešní moderní době byste však neměli zapomínat ani na e-mailovou komunikaci, SMS zprávy či reklamu na sociálních sítích. A pokud máte webovou stránku, informujte vaše zákazníky o připravovaných slevách i prostřednictvím ní.

Cesta k dlouhodobému úspěchu

Slevy jsou opravdu skvělý způsob, jak příležitostně zvýšit návštěvnost podniku i samotné prodeje a tržby. Obecně byste se však neměli spoléhat jen na slevové kampaně. Vnímejte je spíše jako cestu k dlouhodobému úspěchu. Dávejte vašim zákazníkům příležitostně „ochutnat“ to, po čem prahnou, a oni se vám za to budou odměňovat v průběhu celého roku.

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard